Friday 4 January 2013

Tips of the day: Don't Skip Breakfast!

Start the Day Right – Don’t Skip Breakfast

Sarapan adalah hidangan yang paling penting setiap hari. Bukan sahaja ia memberi anda tenaga untuk memulakan hari yang baru, tetapi sarapan juga dikaitkan dengan banyak manfaat kesihatan, termasuklah kawalan berat badan dan prestasi seharian yang lebih baik. Kajian menunjukkan bahawa prestasi kanak-kanak yang bersarapan pagi lebih baik di sekolah. Begitu juga dengan golongan dewasa. Mereka akan berasa lebih baik dan mempunyai prestasi yang lebih baik di tempat kerja tak kiralah anda bekerja di rumah, di pejabat, di sekolah, atau di jalan raya. Dengan sarapan yang sihat, ia akan menentukan keadaan anda sepanjang hari.

Apabila anda tidak bersarapan, anda cenderung untuk menjadi letih apabila otak dan badan anda telah digunakan sepenuhnya. Menjelang pertengahan pagi, anda mungkin minum secawan kopi atau makan coklat manis untuk berasa segar semula. Ini mungkin berkesan untuk beberapa minit, tetapi pada masa makan tengah hari anda akan lapar, marah, dan berkemungkinan besar anda akan lebih cenderung untuk membuat pilihan yang tidak sihat di makan tengah hari.

Tidak bersarapan merupakan satu strategi biasa untuk mengurangkan berat badan, tetapi bukanlah sesuatu yang bagus. Ramai orang percaya bahawa mereka akan kehilangan berat badan jika mereka melangkau waktu makan, akan tetapi badan perlukan tenaga yang dicas beberapa kali setiap hari - bermula dengan sarapan pagi. Sebenarnya, makan sarapan pagi adalah baik untuk penurunan berat badan. Malah, orang-orang yang makan sarapan pagi adalah lebih cenderung untuk mengekalkan berat badan yang sihat.

Membuat Sarapan Sihat

Satu sarapan pagi yang sihat perlu mengandungi beberapa protein dan serat. Protein boleh datang daripada daging rendah lemak, telur, kacang atau tenusu. Serat boleh didapati dalam bijirin, sayur-sayuran dan buah-buahan. Satu contoh yang baik sarapan yang sihat mungkin sesuatu yang mudah seperti telur rebus, oren, dan semangkuk bijirin gandum dengan susu rendah lemak.

Jauhi daripada bijirin manis, sirap, pastri, dan roti putih kerana mereka dihadam dengan cepat dan akan meninggalkan anda lapar dan letih dalam beberapa jam. Protein dan serat menghilangkan kelaparan anda dan akan membuat anda rasa kenyang sehingga waktu makan tengah hari.
Jika anda benar-benar tidak suka untuk makan sarapan pagi, anda boleh berpecah kepada dua makanan yang lebih kecil. Makan telur rebus di rumah, dan satu atau dua jam kemudian, berehat dari kerja dan makan  buah-buahan dan ataupun kekacang sihat seperti badam atau walnut.

Breakfast Setiap Pagi

Ingatlah bahawa makan sarapan yang sihat adalah cara terbaik untuk memulakan hari anda. Bersikap baiklah dengan diri sendiri dengan makan sarapan yang sihat. Rasai perbezaan hari bilamana anda bersarapan, InshaAllah ia akan jadi lebih baik.


LET'S ALL BE HEALTHY & HAPPY!

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...